Donatie via Bluetooth voor stichting oneMen

29 april 2007, 03:30

{title}Wie morgen de Koninginnedag in Amsterdam bezoekt, loopt de kans een promotieteam tegen te komen die je vragen middels Bluetooth een donatie te doen ten behoeve van de stichting oneMen.

Pinkeye heeft namelijk het eerder bij jeanswinkel Score ingezette Bluetooth-systeem aangepast. Door Bluetooth (of infrarood) op je mobiele telefoon te activeren en deze ongeveer 20 centimeter bij het MobileDonationPoint te houden van de fondswever, wordt er automatisch een verbinding gemaakt met een speciaal 0909-nummer en stort je een bedrag van €1,30. Elke donateur ontvangt vervolgens via een Interactive Voice Reponsunit een bedankje. Voor elke storting van €1,30 ontvangt stichting oneMen €1,13. Het is voor het eerst dat op deze wijze Bluetooth wordt ingezet voor donaties. Een mooie manier om impulsdonatie’s te stimuleren.

Binnenkort ontvangen we een terugkoppeling van de actie, mocht je het promotieteam morgen tegenkomen dan weet je nu wat te doen!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Thomas

    Leuke actie?

    Automatisch geld afschrijven zonder dat je het doorhebt of toestemming hebt gegeven is niet leuk.

    En ik vind het maar een afleidend plaatje bij dit bericht :O


    29 april 2007 om 07:51
    Sander

    Het lijkt mij dat er toch op een bevestigingsknop gedrukt moet worden voor dat dat nummer gebeld wordt? Aangezien je anders mensen (al dan niet onbedoeld) kunt laten doneren die toevallig te dicht langs het donatiepunt lopen. Indien dit niet zo is zal het in mijn ogen niet lang duren voor criminelen hiervan misbruik gaan maken.


    29 april 2007 om 08:14
    michel van velde

    Prima actie en wederom een goed voorbeeld hoe bluetooth ingezet kan worden. Ik neem aan dat je een goedkeuring moet geven, net zoals bij alle bluetoothactie/campagnes. Daarbij moet je je mobiele telefoon ongeveer 20 centimeter bij het MobileDonationPoint te houden van de fondswevers. Uitgaande van een opvallend en goed uitziend promoteam zie ik deze actie wel slagen. Ik hoop wel dat het promoteam het publiek weet uit te leggen hoe ze bluetooth moeten activeren op hun mobiele telefoon. Een SMS-Donatie als backup kan daarom geen kwaad.


    29 april 2007 om 08:28
    marbles

    Fonds.we.verzelfst. nwd. (s) Vrouwelijke lok colporteur voor web van mistige fondsen middels bluetooth zender tussen de borsten. Cf. Sirene


    29 april 2007 om 10:23
    Marielle

    Even terugkomend op een aantal reacties;

    Onze tools zijn altijd OPT-in dat wil zeggen dat de ontvanger,bezoeker of deelnemer altijd een oké moet geven! en nooit iets ontvangt waar hij of zij niet op zit te wachten.

    En om verbinding te maken moet er een 4 cijferige code worden ingevoerd,dan wordt er mits de mobiele telefoon in de buurt wordt gehouden van de MObileDonationPoint automatisch een speciaal 0900-nummer gebeld. (1,30 per gesprek).

    Ten tweede, als je héél dicht tegen één van de promoters staat (20 cm) en dat is heel dichtbij en je hebt je bluetooth aan staan dan zal je altijd een OPT-in moeten geven,toestemming om verbinding te maken met onze tool (de MobileDonationPoint).


    29 april 2007 om 11:26
    marbles

    @Mareille 17 Eurocent transactie kosten met SMS ligt dat toch veel hoger? Bravo dan! Het woord opt-in hoeft niet in hoofdletters, trouwens. Ik hoor tot de meest cryptische commenters van MF, maar je hebt me net verdrongen van de eerste plaats. 😉 Bedoel je?

    De applicaties van Pink Eye vragen de bezoeker juist altijd om toestemming! Sterker nog wij hechten er aan dat gasten van ons netwerk nooit iets ontvangen waar ze niet op zit te wachten, laat staan iets versturen zonder hun medeweten en expliciete permissie! Ook in dit geval is er sprake van een opt-in. Een bijna drievoudige opt-in om precies te zijn en dat gaat zo:

    1. Om bluetooth verbinding te maken moet er een 4 cijferige code worden ingevoerd.

    2. De mobiele telefoon wordt, als een soort WII controller, in de buurt gehouden van de MObileDonationPoint. Die afstand moet minder dan 20 cm zijn anders weert onze ontvanger elke vorm van verkeer.

    3. Vervolgens moet je nog een keer bevestigen door een knop in te drukken.

    4. Pas daarna wordt via de client bluetooth verbinding automatisch een gesprek naar een 0900-nummer geinitieerd. En maak je 1,13 over naar oneMen!

    P.S. Ja Bram SMS donaties zijn veel duurder en minder ‘persoonlijk’


    29 april 2007 om 12:47
    Mariëlle

    Nou Bram, wat een uitleg!

    Dus, 0900-2222128

    en bedankt namens oneMen!

    gr,M


    29 april 2007 om 13:09
    marbles

    @Mariëlle Ik ben te huur. 😉


    29 april 2007 om 13:26
    Mark Vletter

    Bij donateuro gaat iedere Euro die je doneert ook naar het goede doel. OneMen, maakt ook onderdeel uit van de goede doelen die donateuro ondersteunen.


    1 mei 2007 om 04:43
    marbles

    @Mark BS! Op de site:

    Elk telefoontje kost Donateuro.nl € 0,15 aan de kosten die wij maken bij KPN. Dit betekent dat er per telefoontje een bedrag van € 0,85 naar het goede doel gaat.


    1 mei 2007 om 06:34
    evroekel

    Er is helaas minder geld opgehaald dan men had gehoopt.

    Persbericht Pinkeye:

    “Koninginnedag heeft laten zien dat de dienst MobileDonationPoint geschikt is voor impulsieve donaties. We hebben zeker niet de illusie dat MobileDonationPoint de traditionele collectebus zal vervangen, maar dat het zeker een doeltreffend alternatief zal zijn. “Er is minder geld ingezameld dan was gehoopt. Het kost de mensen nog geen anderhalve minuut, maar de enorme drukte en doorstroming van deze mensen maakte het evenement en de locatie niet optimaal.

    Een evenement als bijvoorbeeld Lowlands zal meer succes opleveren doordat mensen op een vaste plek blijven hangen en er een groter saamhorigheidsgevoel heerst. Ook was er bij KPN een overbelast netwerk in de middag, waardoor een groot deel van de doelgroep niet altijd het 0900-nummer kon bereiken.

    Kortom: Wanneer fondswervers in de toekomst mensen zonder kleingeld tegenkomen maakt dit niet uit, want een telefoon heeft iedereen wel op zak.”.


    2 mei 2007 om 05:23
    marbles

    @Mariëlle Oeps 90! Seconden van mijn tijd op 30 april is veel meer dan een euro waard. Dat is niet handig. Hoe kun je die doorlooptijd verkorten? Kun je de KPN niet een rekening sturen? 😉

    Sinds ongeveer 15.15 uur is het erg druk met telefoonverkeer rond de hoofdstad. Het probleem kan ook niet verholpen worden, aangezien het ligt aan de capaciteit van het netwerk, aldus de woordvoerster.

    Aangezien het ligt aan de capaciteit van het netwerk! Fijn krom Nederlands voor een cirkel redenering.


    2 mei 2007 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!